![](https://static.wixstatic.com/media/dc63af_d51998f1b46d4f0c952033e28fc15b11~mv2.png/v1/fill/w_86,h_85,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/dc63af_d51998f1b46d4f0c952033e28fc15b11~mv2.png)
Governance
Het samen- en tegenspel dynamisch invullen
Governance draait om het samen- en tegenspel tussen bestuurders en toezichthouders. In 2004 werd voor het eerst beschreven hoe de bestuurlijke inrichting in het onderwijs eruit zou moeten zien. Governance binnen het onderwijs laat sinds 2004 een interessante ontwikkeling zien.
Het NOS nieuws van 8 juli 2024 kopte over de ontdekte belangenverstrengeling binnen schoolbesturen. Om die reden gaat de PO-Raad de Code Goed Bestuur PO nog aanscherpen.
![raad van toezicht.jpg](https://static.wixstatic.com/media/dc63af_c248293958d946ea9b55df276b4ee0cc~mv2.jpg/v1/crop/x_134,y_0,w_811,h_1080/fill/w_477,h_638,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/raad%20van%20toezicht.jpg)
Jaarlijkse evaluatie ?
+ een waardengedreven gesprek over ieders rol en persoonlijke bedoeling
+ inzicht in de voorkeur binnen de concepten
+ ervaren van de waarde van alle concepten
+ zicht op persoonlijke en gezamenlijke drijfveren
+ evaluatie van dilemma's, best en bad practices
+ acties formuleren voor de wijze van samen- en tegenspel voor komende jaar
Rond 2010 lag de focus op beheersgedreven
governance. De scheiding tussen bestuur en toezicht stond hoog op de agenda, ingegeven door wat financiële misstanden. Toezichthouden bestond voornamelijk uit controleren van het bestuur. Ieder diende zich precies te houden aan de Code Goed Bestuur welke in 2010 door de PO-Raad werd opgesteld.
Rond 2013 kwam de focus meer te liggen op opbrengstgedreven governance. Met veel aandacht voor "de opdracht" aan het onderwijs namelijk goed onderwijs. Doelen, ambities en opbrengsten komen meer centraal te staan. Bestuur en toezicht werden meer elkaars adviseur.
De Monitorcommissie Goed Bestuur constateerde rond 2019 de behoefte van de sector om naast het voldoen aan de formele vereisten en aandacht voor de opbrengsten meer tijd te besteden aan reflectie en dialoog over bestuurlijke principes en waarden.
De focus kwam te liggen op waardengedreven governance. Er kwam meer aandacht voor de bedoeling van de organisatie, ontmoeten van en inspraak vanuit alle stakeholders.
Bestuur en toezicht werden elkaars sparringpartner. In 2020 werd de Code daarom ook samengevat in vier bestuurlijke principes voor transparant en integer bestuur. Besturen en toezichthouders dienen zich vanuit dialoog met elkaar te verantwoorden in het jaarverslag.
Maar ooit zijn scholen opgericht vanuit de bedoeling. De meeste scholen in Nederland zijn namelijk gesticht op initiatief van kerkgenootschappen, bedrijven, verenigingen en lokale gemeenschappen. Men deed "wat goed was voor de organisatie", acteerde waar nodig en ontmoette elkaar op informele wijze; intuïtiegedreven governance.
Intuïtie was lang ondergeschikt aan feiten en kennis, maar nu mag hier weer aandacht voor zijn. Intuïtiegedreven governance vanuit passie en ‘felt sense’ levert namelijk andere inzichten op.
Het ene concept is niet beter dan het andere. Het gaat erom dat je met elkaar aanvoelt wat nodig is in de situatie en de
organisatie.
Governance bezien vanuit de filosofie van ME+U omarmt deze vier concepten.
![Tropical Leaves](https://static.wixstatic.com/media/11062b_68b4fdb6b17e43898d117d206f5fa001~mv2_d_4500_3000_s_4_2.jpg/v1/fill/w_395,h_263,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/11062b_68b4fdb6b17e43898d117d206f5fa001~mv2_d_4500_3000_s_4_2.jpg)