Wisseling van de w(m)acht
Vanuit een systemische kijk op organisaties gewerkt aan plekbesef en leiderschap én de samenhang en ordening in het team. Daarnaast vanuit een groepsdynamische blik de teamdynamiek zichtbaar gemaakt door middel van de persoonlijke en gezamenlijk drijfveren. Met als opbrengst verbondenheid gedurende de overdracht van het bedrijf door de oprichter naar de nieuwe eigenaar.
Eerst de kaders en daarna aandacht voor de teamcultuur
Na een paar intensieve jaren van werken aan de kwaliteit van het onderwijs was het team van sbo LauCup, onderdeel van stichting RVKO, toe aan aandacht voor de onderlinge samenwerking. Tijd maken om werk te maken van samenwerking. Vanuit inzicht overgaan tot actie.
Op zoek naar het goede
Na een aantal wisseling in leiderschap en teamleden samen aan de slag om de onderlinge verbinding onder de loep te nemen. Door het herijken van de visie op onderwijs, het inzicht in de teamcultuur en de persoonlijke bijdrage daaraan zijn mooie stappen gezet om de onderlinge verbinding te versterken.
Je ziet de dingen niet zoals ze zijn, maar zoals jij bent...
In een groeiende organisatie en bij uitbreiding van locaties staat de onderlinge verbinding onder druk. Medewerkers voelen de veranderingen en zoeken naar verbinding met al het nieuwe én de nieuwe medewerkers. Het is dan goed om met elkaar de klokken gelijk te zetten en uit te wisselen wie je bent en waar je voor staat. Je ziet de dingen namelijk niet zoals ze zijn, maar zoals jij bent.
Een sterke samenwerking in een grote organisatie
Naast het werken aan structuur is ook aandacht voor de teamcultuur essentieel. Teamleiders, managementteam, bestuurder, pedagogische coaches en kantoormedewerkers samen aan de slag om de samenwerking te versterken.
Vervolgens is het werken vanuit drijfveren uitgerold naar alle locaties en teams.
Hernieuwde professionele kennismaking tussen directeuren
Bestuurders van VPCO en Radarscholen maakten tijd voor het proces van samenwerken binnen hun directieteams. Door het natuurlijk verloop van binnen het directieteam was het een goed moment voor een hernieuwde professionele kennismaking op basis van de persoonlijke en gezamenlijke drijfveren. Dit leidde tot mooie gesprekken en inzichten.
Fusie! Wat een mooi kans....
Als je echt vindt dat de medewerkers in het onderwijs het professionele kapitaal van de organisatie vormen, dan maak je tijd voor werken aan samenwerking. Bestuurder Maarten van der Kooij en Clemens Pronk vinden dat echt en startten de fusie met tijd maken voor beide directieteams om elkaar te leren kennen op het niveau van hun persoonlijke drijfveren, hun afzonderlijke geschiedenis als organisatie en directieteam en spraken hun wensen voor de toekomst uit aan de hand van hun eigen Totempaal. Vanuit openheid en met veel plezier werd er kennis gemaakt.
Start van een nieuw team
Nieuw team van directeuren en bestuurder bij CNS Gouda. Een mooie kans om te starten met het verkennen van elkaars drijfveren in relatie tot het strategisch beleid en de schoolplannen.
Coaching en begeleiding van studenten
Samenwerken aan voldoende geschoolde leerkrachten voor het primair onderwijs. Door intensieve coaching en begeleiding afbreukrisico van duale studenten minimaliseren en benutten van potentieel maximaliseren.
Visieontwikkeling Inclusiever Onderwijs met stichting PCPO Capelle en Krimpen aan den IJssel
Alle drijfveren mogen er zijn en kwamen aan bod tijdens de gesprekken om samen visie te ontwikkelen voor het nieuwe Koersplan van stichting PCPO Capelle en Krimpen. Joseph Oubelkas bracht inspiratie: pak regie en wees een leider. Tijdens het schapen drijven mochten we dit ook met elkaar ervaren.
Ambitie bepalen als managementteam van sbo Klimop van Stichting Prisma Almere
Twee locaties van één mooie school; hoe ga je daar in de praktijk mee om? Met de schoolleiders en intern begeleiders zijn we op zoek gegaan naar de persoonlijke en de gezamenlijke drijfveren en ambities. Elkaar vanuit openheid en eigenheid echt ontmoeten en uitspreken wat je denkt en voelt. Dat is de basis voor samenwerken aan ontwikkeling.
Zichtbaar en bespreekbaar maken van de teamcultuur
Vanuit de wens om het personeelsbeleid te innoveren heeft op alle scholen het werken vanuit drijfveren een plek gekregen. Door de drijfveren van alle medewerkers zichtbaar en bespreekbaar te maken binnen de samenwerking wordt duurzaam gewerkt aan goede samenwerking. Daarnaast is het inzicht in de persoonlijke drijfveren het vertrekpunt geworden voor het ontwikkelen van een feedbackcultuur.
Begeleiding van startende schoolleiders
Door middel van Coaching on the Job startende schoolleiders wegwijs maken in de wereld van schoolplannen, inspectiekader en leidinggegven.