top of page
Esmeralda Zegers

WAAK over je problemen-persoonlijk leiderschap

Bijgewerkt op: 4 aug. 2023

Jij volbrengt je missie als je in staat bent persoonlijk leiderschap toe te passen.

In mijn leergang over leiderschap tik ik drie fasen van leiderschap aan, die voor mij de essentie van leiderschap bevatten.

Fase 1 omvat authentiek leiderschap.

Authentiek leiderschap gaat over het kennen van je persoonlijke missie en je bewust zijn hoe jij anderen daarmee beïnvloedt en inspireert. Het gaat over hoe jij je omgeving naar een hoger plan brengt en van toegevoegde waarde wilt zijn. Wat drijft jou, wat is de creatie die je steeds weer wilt herhalen, waar krijg je energie van.

Toch blijkt het lang niet altijd makkelijk of vanzelfsprekend om die persoonlijke missie waar te maken. Als het gaat over het daadwerkelijk in praktijk brengen van je missie zijn er heel wat overwinningen op jezelf te bevechten.

Fase 2 omvat persoonlijk leiderschap.

Persoonlijk leiderschap gaat over regie pakken, verantwoordelijkheid nemen en ongemak verduren.

Fase 3 gaat over emergent leiderschap.

Emergent leiderschap gaat over het creëren van synergie in de tegenstellingen binnen een team en meerwaarde in het geheel.


In deze blog wordt één aspect beschreven hoe jij je persoonlijk leiderschap heel praktisch kunt vergroten.

Tijdens je missie kom je regelmatig problemen tegen en dan........? Je ziet de beren op de weg helder en duidelijk, maar zie je ook de weg nog die naar je doel leidt? En weet je wat je met die beren moet doen?


Cirkel van betrokkenheid en cirkel van invloed

Soms gebeuren er gewoon zaken die niet leuk en zelfs moeilijk zijn. Regelmatig ligt de oorzaak hiervan en de verantwoordelijkheid hiervoor bij anderen. De vraag is: waar begint jouw cirkel van invloed/ jouw verantwoordelijkheid in dit geval? Ook al ben je niet altijd verantwoordelijk voor de zaken die je overkomen, je bent wel verantwoordelijk voor de manier waarop je ‘ met de situatie omgaat’. De beweging die je wil maken is die van cirkel van betrokkenheid naar cirkel van invloed (met dank aan Stephen Covey voor deze wijsheid). Van reactief handelen (het overkomt me en ik ben het slachtoffer) naar proactief handelen (wat ligt binnen mijn cirkel van invloed en waar kan ik actief iets aan doen).


Wat zijn de vier manieren om problemen te hanteren?

Er zijn vier manieren om problemen te hanteren die jouw persoonlijke missie in de weg staan. Ezelsbruggetje..... WAAK (met dank aan Bas Blekkingh voor de praktische kijk);

1. Klagen (reactief gedrag binnen cirkel van betrokkenheid)

2. Aanpakken (proactief binnen de cirkel van invloed)

3. Accepteren (proactief binnen de cirkel van invloed)

4. Weggaan (proactief binnen de cirkel van invloed)


1. Klagen

Klagen gaat verder dan mopperen over een situatie. Met klagen wordt bedoeld dat je de oplossing voor het probleem buiten jezelf plaatst. Je neemt het probleem waar, maar doet er niets mee, je handelt reactief.


Waarom klagen mensen?

Soms is het gewoon even lekker om stoom af te blazen. En dat mag! De hoofdreden van klagen is dat mensen proberen aan te geven dat zij niet verantwoordelijk zijn en dat degene die dit wel is in actie moet komen. Of ze hopen op medelijden van de omgeving en dat ze niet verantwoordelijk worden gehouden voor de oplossing van het probleem. De meeste mensen klagen onbewust. Maar wat zijn de consequenties eigenlijk van klagen?


Voordelen:

- Het lucht op je gevoel te uiten.

- Je zoekt en krijgt vaak steun door je geklaag

- Het is makkelijk, want je hoeft niets op te lossen.


Nadelen:

- Je verandert niets voor jezelf en anderen aan de situatie; het probleem blijft bestaan

- Je bent afhankelijk geworden van je omgeving. Jouw gevoel wordt bepaald door wat daar wel of niet gebeurt. Je brengt jezelf in de slachtofferpositie.

- Klagen is besmettelijk, anderen nemen het van je over en er ontstaat een negatieve sfeer.

- Het probleem wordt groter. Als je vaker negatief over de situatie klaagt, wordt ‘het verhaal’ steeds groter en je gevoel steeds slechter.

- Er ontstaat een energielek bij jezelf, maar ook bij anderen.

- Mensen klagen graag even met je mee, maar op de langere termijn willen ze liever niet met klagers omgaan.

- Er ontstaat een negatieve selffulfilling prophecy; als je een collega niet vertrouwt, zul je hem minder betrekken. Hierdoor zal de collega zich weer argwanend naar jou toe opstellen. Dit is dan voor jou het bewijs dat deze collega ook echt niet te vertrouwen is.

Ik hoef je niet meer te vertellen, dat er meer nadelen dan voordelen kleven aan klagen.


Mag klagen niet?!

Klagen mag mits je het aankondigt!

Je kiest er dan zelf bewust(er) voor en verwacht geen oplossing van de ander. Je wil stoom afblazen en bent niet van plan in herhaling te vervallen. Geef dit duidelijk aan de anderen aan, zodat ze weten dat ze het probleem niet hoeven op te lossen. Aanhoren en begrip tonen is alles wat erop dat moment van ze verwacht wordt.


Denk hieraan in je rol als leider. Bij incidenteel klagen hoef je niet iets op te lossen, maar is begrip tonen veel effectiever. Daarmee bespaar je jezelf veel tijd en energie aan acties en oplossingen waar niemand op zit te wachten.


“Klagen is van jezelf een slachtoffer maken.”

(Eckhart Tolle)


2. Aanpakken

Als je niet wilt blijven klagen, kun je ervoor kiezen om iets aan het probleem te doen. Ook hier zitten uiteraard voor- en nadelen aan.


Voordelen:

- Als het je lukt om moeilijke onderwerpen met collega’s toch te bespreken, krijgt de relatie meer openheid en diepgang. Wellicht verbetert de relatie zelfs.

- Je voelt je meer eigenwaarde.

- Je stelt jezelf onafhankelijk op van een ander. Dit geeft meer vrijheid om te zijn wie je echt bent.

- Je vergroot je impact op je omgeving; je beïnvloedt anderen nu positief en wordt een voorbeeld.

- Het succes dat je ervaart als je zaken aanpakt maakt dat je een volgende situatie met meer vertrouwen aanpakt. Je ziet steeds meer de kansen in plaats van de belemmeringen.

- Het geeft je energie.


Nadelen:

- Er is natuurlijk een kans dat je faalt. Dat je het probleem niet oplost en zelfs dat de boel escaleert. Dat is voor niemand fijn. Toch kun je achteraf beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan, dan van dingen die je niet hebt gedaan.

- Aanpakken kost tijd en energie die je niet aan andere zaken kunt besteden. Vraag jezelf dus altijd af of het probleem het waard is om jouw tijd en energie in te steken. Soms mag een klacht gewoon een klacht blijven, zoals ik al eerder had beschreven. Of je afvragen: MOET ik dit doen? Moet IK dit doen? Moet ik DIT doen? Moet ik dit DOEN?


“Je hebt een probleem als je denkt dat alleen de ander het kan oplossen.”

(Omdenken)


3. Accepteren

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de situatie of het probleem te accepteren en er verder niets anders mee te doen. Leiders kiezen hier niet zomaar voor, omdat het lijkt op opgeven. Dit is de reden waarom je als leider hier pas toe overgaat als je of eerst het probleem hebt geprobeerd aan te pakken of overwogen hebt of aanpakken meerwaarde oplevert. Accepteren betekent dat je jouw verwachting van de realiteit naar beneden bijstelt. Als je het probleem of de situatie niet kunt oplossen is accepteren een optie; je stopt met proberen de realiteit te veranderen en stelt in plaats daarvan je verwachting naar beneden bij. Je kunt je dan beter op iets anders focussen waar je wel invloed op hebt.


Voordelen:

- Je stelt je minder afhankelijk op ten op zichten van het probleem.

- Je krijgt meer oog voor de positieve zaken in je omgeving. Hierdoor lijkt het

probleem ook kleiner te worden.

- Je krijgt een positiever gevoel.

- Je houdt meer energie over.


Nadelen:

- Er verandert eigenlijk niets.

- Het duurt even voordat je vervelende gevoel over de situatie verdwijnt.

- Klagen blijft nog steeds erg aantrekkelijk.

- Anderen vinden je misschien slap omdat je het probleem niet aanpakt en voor

de makkelijke weg’ kiest.


“God geef me de moed te veranderen wat ik niet kan accepteren, de kracht om te accepteren wat ik niet kan veranderen en de wijsheid om het verschil tussen beide te zien”

(Franciscus van Assisi- Aristoteles- Reinhold Niebuhr)


4. Weggaan

Ook is er nog de optie om weg te gaan. Je kunt er zelf voor kiezen om niet in een omgeving te blijven waar je je persoonlijke missie niet kunt volbrengen.


Voordelen:

- Je kunt trots zijn op het feit dat je hebt gehandeld naar wat voor jou belangrijk is.

- Een nieuwe omgeving biedt nieuwe kansen op het waarmaken van je missie.


Nadelen:

- Je laat ook ‘de goede dingen’ achter als je weggaat.

- Wennen aan een nieuwe omgeving kost tijd en energie.

- Je neemt jezelf mee, dus de kans op herhaling van het ervaren probleem blijft bestaan.


“Als je moe bent, komt dat niet doordat je te veel doet, maar doordat je te weinig doet waar je energie van krijgt”

(Omdenken)


Bedenk maar eens één probleem dat jouw persoonlijke missie in de weg staat en WAAK erover. Veel plezier bij het vergroten van je persoonlijk leiderschap en je cirkel van invloed.


23 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page