top of page

Visie-cultuurtraject

Een school is de mooiste werkplaats die er bestaat. Altijd werk aan de winkel en gegarandeerd resultaat; van verwacht en gewenst tot zeer onverwacht en wellicht wat minder gewenst!

Des te leuker, want dan valt er nog wat te doen en wellicht kun je daarbij begeleiding gebruiken.

gereedschap philip-swinburn-vS7LVkPyXJU-

"Together we do better"

 

Welke verandering je ook nastreeft in je school, binnen je team, het begint bij een dragende samenwerkingscultuur, een inspirerende kaderstellende visie en emergent leiderschap. Een cultuur waarin medewerkers elkaar vertrouwen, de confrontatie met elkaar aangaan, men zich betrokken voelt op elkaar én de doelen van de organisatie, men verantwoordelijkheid pakt en resultaten eerlijk besproken worden.

Om zo'n cultuur te ontwikkelen is het zeer helpend om elkaars drijfveren te kennen en tijd te maken om hier het gesprek over aan te gaan.

In het visie-cultuurtraject bieden wij passende begeleiding bij het ophalen van de inspirerende visie gekoppeld aan het ontwikkelen van deze dragende teamcultuur en emergent leiderschap.

Image by Wren Meinberg

Een visie-cultuurtraject omvat:

 

+ de visie ophalen vanuit de praktijk in plaats van de visie de praktijk laten bepalen 

+ Appreciative Inquiry als uitgangspunt

+ zichtbaar maken van resultaten en vieren van successen

+ beweging creëren vanuit energie

+ drijfveren van alle teamleden in beeld 

+ ontwikkeling van een dragende teamcultuur

+ samenwerken vanuit systemisch bestaansrecht

+ leiderschapscoaching

=

ALTIJD MAATWERK

Visie en teamcultuur

Waar kom je als team als vanzelf voor in beweging en is stiekem in de praktijk zichtbaar? Daar zit de kern van een gedragen onderwijsvisie. Dat is waar een visie-cultuurtraject over gaat.. Niet meer de visie bepaalt de praktijk, maar vanuit de praktijk ontstaat de visie.

Visie vanuit verbindend perspectief

Wat als je als team alleen nog maar meedoet met die ontwikkelingen die inspirerend zijn voor medewerkers, stiekem al zichtbaar zijn op de werkvloer én bijdragen aan een zichtbaar beter resultaat voor de ontwikkeling van de leerlingen? Zou je dan alle plannen die gemaakt zijn nog uitvoeren?

Visie vanuit    de bedoeling

Wat als je als team niet in vier jaar toewerkt naar een breed uitgeschreven visie als doel of eindpunt, maar werkt vanuit de bedoeling waartoe je organisatie bestaat. Zou je dan nog steeds zo lang vergaderen voordat er beslissingen genomen kunnen worden en acties kunnen worden uitgestippeld?

 

“Doel is wellicht de top van de berg te bereiken, maar de bedoeling is om van het uitzicht te genieten.”

Zo’n visie inspireert, zorgt voor focus en bepaalt wat voorgaat; wat blijven we doen, wat willen nog meer doen en wat doen we niet (meer).

Samenwerken vanuit bestaansrecht

En als je visie vanuit de praktijk helder is geworden, ben je het snel eens over welke klussen wel of niet aangepakt gaan worden en wie ze mag uitvoeren. Wat dan als je het helemaal eens bent over welke klus je met wie precies wel en wie precies niet te klaren hebt, zou je dan nog steeds de onderlinge samenwerking niet bespreekbaar durven maken?

Constructieve samenwerkingscultuur

De kwaliteit van de samenwerking is de sleutel tot steeds beter presteren van een team in het zichtbaar maken van die visie. De kwaliteit wordt bepaald door de mate waarin de teamleden elkaars drijfveren zien als kracht in plaats van bedreiging, iedereen de ruimte voelt om volgens zijn drijfveren te handelen, iedereen zich uitspreekt en iedereen bereid is om ook zaken te doen die eigenlijk niet leuk gevonden worden. Bijvoorbeeld samen resultaten evalueren en elkaar aanspreken op resultaat.

Door persoonlijke en gezamenlijke drijfveren zichtbaar te maken kan een onderzoekende dialoog gestart worden naar het hoe en waarom van de manier van samenwerken. Door werk te maken van samenwerken ontwikkel en borg je een dragende cultuur voor de visie.

Ontdekken hoe dit voor jouw team passend is?
Neem vrijblijvend contact op.

veer_mama_2-01.png
bottom of page