Werkwijze SMART*ESS
Vanuit de overtuiging dat iedere medewerker leiding geeft aan zichzelf hanteren wij een 3-fasen aanpak om leiderschap te ontwikkelen op basis van persoonlijke drijfveren.
De stijl van begeleiden, adviseren en coachen is gebaseerd op een interactiewijze die altijd inzet op ontwikkeling. Hierbij is het doel het beste in de ander naar boven halen.
Basis
De methodiek ‘Mediërend Leren’ is onder meer gebaseerd op het gedachtegoed van Professor Feuerstein en de concepten en methodes van professoren Klein, Tzuriel, Haywood, Cuvelier en Greenberg die dit gedachtegoed op andere terreinen verder hebben ontwikkeld en uitgewerkt. De manier van kijken naar mensen vanuit de idee dat het brein modificeerbaar is en ontwikkeling dus altijd mogelijk, is optimistisch en vastberaden.
In de cirkel van de mediatiekenmerken zijn de verschillende vormen van interactie opgenomen; wat zet je in om de ander te helpen ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat je jezelf ontwikkelt door te reflecteren, maar ook door, door de ogen van anderen naar jezelf te kijken.
Leren en ontwikkelen doe je samen. Een mens ontwikkelt zich het beste bij een aanpak die hem vanuit oprechte betrokkenheid en geloof in mogelijkheden uitdaagt.
Jouw drijfveren geven in grote lijnen weer waar jij in je werk energie van krijgt, waar je je aan ergert en wat je valkuilen zijn. Dat is belangrijke informatie voor je persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor hoe je als team met elkaar samenwerkt. De filosofie van ME+U over drijfveren is gebaseerd op het gedachtengoed van Professor Graves, Kohlrieser, Sinek, Jeffers en vele anderen.
Stijl
Mijn stijl van trainen, coachen en adviseren is gebaseerd op de mediatiekenmerken van Mediërend leren. Ik werk vanuit intentionaliteit en wederkerigheid, zingeving, transcendentie, bekwaamheidsgevoelens en gedragsregulering (model staan en reflecteren). Deze kenmerken vormen de basis in de interactie tussen jou en mij. Ik stimuleer, motiveer, confronteer en reflecteer en jij neemt verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces door open te staan en te reflecteren op jouw handelen. Naast deze basiskenmerken schakel ik naar aanleiding van de situatie tussen de andere zeven kenmerken; deelgenootschap, individuatie, doelbewustheid, openheid voor uitdagingen, optimisme en bewustzijn van lidmaatschap.
De inhoud van mijn begeleiding en advies is gebaseerd op de filosofie van ME+U over drijfveren en de systeemdynamiek, veranderprocessen, schoolontwikkeling en teamcultuur.
Het is fascinerend tot hoeveel meer je in staat bent als er op je werk wordt aangesloten bij jouw drijfveren en je daarnaast persoonlijk leiderschap laat zien in je eigen ontwikkeling. Je werkt dan vanuit regie, energie en zingeving en je positieve impact binnen je team is vele malen groter.
Inhoud
Drie fasen
Ik werk vanuit de overtuiging dat iedereen een leider is, omdat je in eerste instantie leiding geeft aan jezelf. Pas daarna kun je leiding geven aan een ander.
De combinatie van de methodiek Mediërend leren en de filosofie van ME+U vormen de basis van mijn unieke begeleidingsaanpak zowel voor teams als individuen en omvat drie fasen:
1. Authentiek leiderschap;
wat drijft jou waardoor je doet zoals je doet, wat zijn je sterke kanten.
2. Persoonlijk leiderschap;
jij voert de regie op je eigen ontwikkeling,
wat wil je ontwikkelen zodat je meer voldoening ervaart in je werk, hoe zet je je sterke kanten in om te blijven ontwikkelen.
3. Emergent leiderschap;
van onderlinge verschillen of tegenstellingen naar synergie binnen het team, ontwikkelen van je teamcultuur, samenwerking versterken, bewust zijn van mediatiekenmerken, verbinden wat voor jou belangrijk is met wat voor het team c.q. de organisatie belangrijk is.
Waar goed samengewerkt wordt, worden doelen behaald en leren medewerkers van elkaar. Een goede samenwerking ontstaat als een team de onderlinge tegenstellingen (h)erkent, begrijpt, respecteert en waardeert.
Binnen de drie bovengenoemde vormen van leiderschap spelen het vragen van feedback en feed forward plus het reflecteren op je eigen handelen een cruciale rol. Je bent namelijk altijd onderdeel van een geheel en hebt zelf regie hoe je je tot het geheel verhoudt.
Het doel van reflecteren is: bewust bekwaam handelen. Weten wat je doet, hoe je het doet, waarom je het doet en wat de gevolgen van je handelen zijn.
Je leert van de combinatie van feedback, feed forward en reflectie.
Voorwaarde is dat je eerst zelf een doel stelt. Zonder doel geen actie, zonder actie niets om op te reflecteren of feedback te vragen.
Feed forward
"Together we do better."
Missie
Teams en leidinggevenden begeleiden bij effectief en met voldoening samenwerken en leidinggeven.
Visie
Visie
Effectief samenwerken en leidinggeven beginnen met leiding geven aan jezelf en het waarderen van de onderlinge verschillen.
Ambitie
Het hanteren van onderlinge verschillen binnen teams tot kunst verheffen.